Mindfulness mod stress – kurser i Odense

Følg med på min hjemmeside eller tilmeld dig mit nyhedsbrev og få information om, hvornår jeg holder det næste mindfulness kursus. Jeg er ved at planlægge det næste kursus til at løbe af stablen i starten af 2018. Se kursusbeskrivelse her.

  • Vil du gerne opleve mere indre ro, glæde og overskud?
  • Vil du lære at være mere nærværende og til stede, hvor du er?
  • Ønsker du at blive bedre til at prioritere din kostbare tid?
  • Længes du efter et mere mindfult liv?

Hvorfor nu mindfulness?

Fordi mindfulness er nutidens og fremtidens redskab, hvis du vil leve og ikke bare overleve

Med mindfulness kan du selv gøre en hel masse, hvis du vil dine stresssymptomer til livs og holde din INDRE BALANCE – altså hvis du vil leve og ikke bare overleve. Det kræver blot, at du bruger 20-30 min. dagligt på at træne mindfulness. Med mindfulness kan du holde din hjerne sund og rask. Forskning viser, at mindfulness øger vores modstandskraft overfor stress og depression. På et mindfulness kursus lærer du de effektive mindfulness øvelser at kende, samt du kommer til at forstå, hvorfor de virker. Du vil opleve tydelige forandringer, hvis du følger et 8 ugers mindfulness kursus og træner øvelserne undervejs.

Skab mere nærvær, balance og stabilitet i din hverdag

Mange mennesker har i dag svært ved at slappe af, fordybe sig og være i ro. Aktivitet og gøremål har “overtaget”. Vi bøvler også alle ind i mellem med besværlige følelser, negative tanker og situationer i livet, vi helst vil være foruden. Vores strategi er ofte at forsøge at “bekæmpe” det svære eller få det til at gå væk. Det hjælper sjældent, og vi kommer på overarbejde, når vi forsøger. Ofte vil det være meget mere hjælpsomt at lære at være opmærksom på, hvad der sker i vores sind og rumme vores følelser.

Med mindfulness lærer man at forholde sig til sit sind på en ny måde. Man opdager at “tanker er tanker” og “følelser er følelser”. Man opdager, at man kan iagttage tanker og følelser og dermed undgå at blive “kapret” af tanke- og følelses-strømme. Man opdager, hvad der stjæler ens nærvær og skaber ubalance igen og igen. Når evnen til nærvær opbygges, får vi magten over os selv tilbage.

Mindfulness er for dig, som ønsker at blive mere nærværende i din hverdag og i dit liv i det hele taget. Du lærer at trække på dine egne indre ressourcer og styrke. På sigt vil du opleve, at mindfulness beroliger sindet, afstresser kroppen, åbner dit hjerte, og du får større selvindsigt. Regelmæssig mindfulness praksis vil for mange være en metode til at skabe mere nærvær, overskud og glæde i en stadigt krævende hverdag.

Hvad siger mine kursister?

Mindfulness kurset har helt klart hjulpet mig til at få styr på mange tanker, der har “bombarderet” min hjerne på alle mulige tidspunkter. Jeg er blevet mere rolig indeni og oplever, at jeg langsomt er ved at lære at få sagt fra, når der er behov for det. Jeg har erfaret, hvordan jeg via mit åndedræt kan få mine tanker til at falde til ro. Generelt føler jeg mig her efter kun 7 uger mere rolig og afbalanceret. Jeg kan klart anbefale kurset til andre og oplever det meget forebyggende i forbindelse med stress. (L.A.)

Det vigtigste for mig i forbindelse med Hannes mindfulness kursus er, at jeg er blevet langt bedre til at slippe negative tanker om mig selv og være mere i nuet. Og i forhold til mine børn oplever jeg en stigende evne til at være nærværende med dem 100%. Det er fantastisk. Jeg har allerede anbefalet kurset til andre!

Du kan læse mere om, hvad andre har fået ud af mine mindfulness kurser: Kursist-udtalelser

HVAD SIGER FORSKNINGEN OM MINDFULNESS OG MEDITATION?

Der er en grund til, at mindfulness er blevet så populært og kendt igennem de seneste år. Der foreligger idag mange forskningsresultater, som dokumenterer de mange positive virkninger ved mindfulness og meditation generelt. Man har igen og igen dokumenteret, at mindfulness er en af de mest effektive metoder mod depression, angst og stress, men også virksomt i andre situationer, som f.eks. i forbindelse med livskriser, kroniske smerter og andre fysiske lidelser. Generelt giver mindfulness en større grad af nærvær og tilstedeværelse, samt en øget bevidsthed om krop og sind.

Jeg afholder 2 forskellige mindfulness kurser – et kort og et langt

Jeg afholder 2 forskellige mindfulness kurser: Det ene forløb er det “oprindelige” 8-ugers forløb, opbygget efter Jon Kabat Zinn´s MBSR program. Hvis du med dig selv ved, at det generelt er svært for dig at etablere nye vaner, vil dette mindfulness kursus være at foretrække. 8 uger i træk vil du få respons og feedback på dine nye erfaringer med mindfulness, samt blive motiveret til og få støtte til at implementere mindfulness i din hverdag.

Det andet forløb er et intensivt weekendkursus, hvor du bliver introduceret til de samme metoder og teknikker som på 8-ugers kurset, men i en mere kompakt form. Du skal herefter bruge din selvdisciplin til at få øvelserne integreret i hverdagen.