Mindfulness kursus – 8 ugers foløb

Vil du dine stresssymptomer til livs nu? Ønsker du et mere mindfult liv?

  • Er du en af dem, der dagligt eller jævnligt har svært ved at sove, oplever at hjernen kører på højtryk og synes, at det er svært at nå det hele, selvom du planlægger og planlægger….?
  • Eller lider du af indre uro, farer nemt op eller bliver pludselig nedtrykt?
  • Måske har du ikke helt den samme tålmodighed overfor ungerne, som du plejer at have.
  • Hvor er energien og livslysten blevet af?

Alt sammen kan være symptomer på stress. Det er her mindfulness kommer på banen.

I løbet af et 8-ugers mindfulness kursus vil du, ved at følge forløbet og gennem din samtidige daglige mindfulness træning, opleve at krop og sind begynder at falde til ro. Du vil opnå en øget grad af opmærksomhed på dine tanker og handlemønstre og derigennem opleve en større mental frihed og tilstedeværelse i nu´et. Alle, der har lyst til at lære mindfulness kan deltage.

Følg det anerkendte 8-ugers kursus i mindfulness hos Center for Livskunst. Du vil gradvist blive indført i mindfulness tankegangen og i, hvordan du praktiserer mindfulness meditation. Krop og sind får på denne måde tid til at vænne sig til en ny måde at fungere på. Med mindfulness holder du din hjerne sund og rask.

Kontakt mig gerne, hvis du har spørgsmål, inden du tilmelder dig forløbet. Tlf. 41617079

Mindfulness kurset er opbygget efter Jon Kabat-Zinns Mindfulness program (MBSR)

Mindfulness kurset er opbygget efter de metoder som Jon Kabat-Zinn har udviklet i sit 8-ugers MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) program. Mindfulness er en af de mest veldokumenterede metoder til at øge vores modstandskraft overfor stress, angst og depression. Selve kurset, dets opbygning og struktur er internationalt anerkendt og udviklet med baggrund i mere end 30 års erfaring og forskning.

Hvis du lider af stress, angst eller depression – så kontakt mig, så vi sammen kan afgøre, om det er en god ide at starte på forløbet eller du evt. skal vente til senere.

Du kan læse mere om symptomer på stress, både den farlige og ufarlige – via disse link: Stress og stress symptomer

Hvad lærer du på et mindfulness kursus?

Tag et frikvarter fra hverdagens støj og aktiviteter – OG – et frikvarter fra din egen indre støj

Vi mødes 8 gange – 2½ time pr. gang, dog med en enkelt forlænget gang på 3½ time. Programmet vil variere. Du vil undervejs blive introduceret til en række forskellige kropsøvelser og mindfulness meditationer, som du skal arbejde videre med i hverdagen. Det er en trinvis og gradvis indføring, hvor der undervejs vil blive bygget ovenpå det, du tidligere har lært. Der vil blive lagt stor vægt på at praktisere, når vi mødes, således at du føler dig rustet til selv at gå hjem og arbejde videre med øvelserne.

Der vil hver gang også være et mindre teoretisk oplæg, der underbygger og understøtter din forståelse af mindfulness, samt relaterer til din praktiske udførelse af mindfulness. Temaerne, der bliver undervist i, er bl.a.: Hvad er mindfulness?, at være til stede i nu´et, stress og stresshåndtering, automatiske negative tanker, hvordan håndterer man vanskelige tanker og følelser.

I løbet af de 8 mindfulness sessioner kommer vi igennem følgende:

  • Kropsscanning
  • Afspænding
  • Mindful yoga (alle kan være med)
  • En række af stille meditationer med fokus og opmærksomhed på hjerte, vejrtrækning og tilstedeværelse
  • Udforskning af dit eget sind og deling af erfaringer
  • Små oplæg om mindfulness

Du får adgang til lydfiler med mindfulness øvelserne samt en grundig beskrivelse af alle de øvelser, som du lærer på mindfulness kurset.

Daglig praksis af mindfulness

Den daglige træning mellem gruppesessionerne er en nødvendig del af mindfulness kurset. Du skal kunne afsætte 20-30 minutter om dagen til meditation, yoga og andre mindfulness øvelser, for at få det fulde udbytte af kurset.

Praktiske oplysninger
De første gange: Hav løstsiddende tøj på, der er rart at have på.
Senere i forløbet: Hav tøj på, som du kan bevæge dig i. Medbring et tæppe eller en yogamåtte.

Datoer og pris
Forløbet strækker sig over 8 uger. Kurset varer 2½ time pr. gang, bortset fra den 6. gang. Her mødes vi 3½ time.

Startdato
I foråret 2018

Øvrige datoer
Sandsynligvis afholdes kurset på mandage fra kl. 16.30 – 19.00, bortset fra den sjette gang. Her er tidspunktet fra kl. 16.00 – 19.30
Kursuspris 3.000 kr. Kurset er inklusive lydfiler med mindfulness-øvelserne, samt skriftligt materiale.

Tilmelding Center for Livskunst, tlf. 41 61 70 79 eller hanne@centerforlivskunst.dk
Der kan være max. 14 deltagere på holdet.
Kursusbeløbet overføres til Middelfart Sparekasse reg.nr. 0758 kontonr. 3225493021 eller via mobilpay 28300026.
Du betaler, når du tilmelder dig kurset. Hermed er din tilmelding sikret.

Sted
Dronningensgade 23, 5000 Odense

Det kan være meget effektivt at kombinere mindfulness og psykoterapi – få mere viden her

Meditation og mindfulness er oplagt i forbindelse med stress, angst, depression og lavt selvværd